Alexander Valen
Haslum
Knut Kjennerud
COO/Direktør Site Management Norkring AS
Snarøyveien 30
1331 Fornebu
Kommentarer til rapport fra Kjeller Vindteknikk 2013 vedrørende masteanlegg på Tryvasshøgda.
Rapporten er en interessant studie og konklusjonen harmonerer med mitt syn gjennom 13 år.
- Jeg skal her berøre rapportens konklusjon under kapittel 9.1. I klare ord fortelles det her om problemet med masten.
(blå tekst er gjengivelse av rapporten)
v. = Mine bemerkninger til rapporten.
9.1 Tredjeperson
Området nær antennemasten er et populært turterreng både for voksne og barn, og hovedadkomsten til Oslo Vinterpark går forbi masten, Det kan ikke forventes at publikum vil forstå risikoen ising i masten kan medføre, og det er derfor særlig viktig at tiltak settes inn for å beskytte tredjeperson som oppholder seg nær masten, Noen mulige tiltak kan være:
v. (Ovenstående fire linjer er det virkelig essensielle i hele rapporten.)
1. Utvide eksisterende gjerde til å følge Tryvannsveien på vestsiden, gå i rett linje mellom bardunfestene mot nord, og langs turvei i øst.
v. (Dette ville vært forståelig ved en hjelpeskisse. Følgelig ingen kommentar.)
2. Sørge for at porter inn til området er stengt og låst på vinterstid.
v. (Anlegget skal alltid være avlåst. Tidligere erklært som terrormål.)
3. Tydelig skilting av faren ved å gå inn på inngjerdet område.
4. Vurdere om bruk av lokaler inn på området til utleie for skiskole for barn er forsvarlig.
v. (Området bør ikke brukes til skiskole for barn.)
5. Etablere rutiner for å oppdage ising i masten, sette opp skilt eller varsellys og eventuelt sperre av områder i faresonen slik som gangvei forbi masten og turvei/adkomst til barnehagen sørøst for masten. Ettersom det ikke finnes fast driftspersonell ved anlegget kan man undersøke om det er mulig å få til et samarbeide med Oslo Vinterpark som har personell ved sitt anlegg hele vinteren som daglig gjør tilsvarende vurderinger.
6. Gjennomføre systematisk registrering og kartlegging av faktisk isnedfall i forbindelse med rutiner for å oppdage ising i masten for å bedre forståelsen av hvor utbredelsen av mulig isnedfall. Dette gjelder spesielt gangvei langs Tryvannsveien, turveiladkomst til barnehage i sørøst og nyetablert skiløype nord for masten.
v. (Punktene 9.1.5 og 9.1.6 må betraktes som uakseptabel fabulering i en ellers seriøs betraktning. Denne omtrentlighet som har vært så vanlig i denne etaten har kastet så mye elendighet og sorg at etaten burde ha lært.)
9.2 Personell som oppholder seg fast på anlegget
For personell som oppholder seg fast på anlegget kan det stilles større krav til aktsomhet og sikringstiltak den enkelte må gjøre selv, samt gjøres konkrete vurderinger om det er fare for
isnedfall fra gang til gang. Dermed kan en høyere risiko aksepteres enn det som vil være akseptert for tredjeperson. Noen mulige tiltak kan være:
1. Etablere ytterligere områder med gitter over gårdsplass for å knuse is som faller før den treffer bakken, kjøretøy eller personer som oppholder seg der.
2. Etablere rutiner for bruk av personlig verneutstyr slik som hjelm ved ferdsel eller arbeid på anlegget i risikoperioder.
3. Vurdere om beboere inne på området er tilstrekkelig klar over risikoen og har fått nødvendig opplæring i hvilke forholdsregler som bør tas. Spesielt gjelder dette i forhold til besøkende og barn.
En tankeskisse til ovennevnte: Den tenkte vaktpersonen X fra Oslo Vinterpark kommer til anlegget en helgedag hvor allerede tusener av ungdom er spredd utover Tryvannsområdet. Noen er i konkurranse og andre er på tur i marka. Som vanlig slike helger er biler parkert fra stadion ved Tryvannstårnet sammenhengende ned til krysset ved Frognerseteren. I redsel oppdager denne X personen at trær og mast er full av iskrystaller. Han må varsle. Denne og slike varsler er selvfølgelig fåfengt. Bilene står der og eierne er langt borte, og publikum i terrenget aner intet. Slike scenarier kan forventes.
Hva var forutsetningene for denne undersøkelsen? Håpet man på et bedre resultat, eller hadde man allerede da bestemt seg for å neglisjere resultatet. På basis av rapportens konklusjon under kapitel 9.1 finnes det bare én løsning på dette etatsproblemet. Dette er følgende:
Dersom masten til Telenor skal bli stående, da må offentlig vei forbi masteanlegget bli beskyttet på en enkel måte. Et problem gjenstår; Området nord-øst for masten. Området her kan stenges med store permanente varselskilter som viser forbudt område ved varsel. Gangvei syd-øst stenges med bom oppe og nede. Telenor overtar enkel bebyggelse syd-øst for masten. Bakeriet innenfor faresonen må stenges i kriseperioder.
Dette er etter min oppfatning den enkleste måten å løse dette uten at Vinterparken eller vanlige turgjengere blir utsatt for fare.
- Det foreligger allerede forslag til beskyttelse av offentlig vei med tilhørende sideparkering.
Sluttkapittelet (Kap. 9) med konklusjoner fra Vinteknikks utredning, inneholder konklusjoner for enhver smak. Her kan man velge kriseform, eller ingen krise.
Interessant er vurdering av kastevinkel med konklusjon 2/3 av mastehøyde. Et behagelig og uvitenskapelig standpunkt.
Etaten har i tiår hatt en ansvarlig person for vurdering av dette standpunkt, sammen med meteorolog Råstad. Disse to vurderte også omfanget av beskyttelsestunneler frem til stasjonene i
storprosjektet. Denne spesialist i etaten, Martin Stensland, har stått til disposisjon i hele denne vurderingsperioden, men har intet hørt fra gruppen eller etaten.
Jeg vil minne om at her i Tryvannshøgda området leker tusenvis av barn og ungdommer hver helg om vinteren. Ikke neglisjer sikkerheten for disse.
En skisseidé er utarbeidet for beskyttelse mot isfall i retning vest, altså over offentlig kjøre- og gangvei. Denne kan fremlegges dersom ønsket.
Alexander Valen Rykkinn 4. november 14
Gjenpart:
Vindteknikk
Oslo Kommune
Byrådsleder
Rambøl v/ Ulrik Støtrup-Andersen
Telehistorie.blogspot.no
Abonner på:
Legg inn kommentarer (Atom)
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar