onsdag, desember 02, 2015

Tryvannstårnet

Tryvannstårnet har ikke fungert siden 1992, altså 23 år. 


Dette er historien om et av de mest ustyrlige og dramatiske teleprosjekt som ble forsøkt bygget opp etter krigen. 
NATO-midler ble spredt over hele Europa, for investering i varslingsanlegg. Teleadministrasjonene var ansvarlig, men ikke i Norge. Her ville Televerket benytte kabelanlegg og Forsvaret ville kjøre på de moderne telesystemene. Her i landet ble i den forbindelse etablert et nytt og alternativt telesystem, Forsvarets Fellessamband. 
Forsvaret bygget nå ut varslingskjeden mellom nord og syd med terminal i Paris. Dessuten bygget forsvaret ut den første sammenhengende telekommunikasjonskjeden mellom nord og syd i landet. 

Vi er nå fremme til at et fabelprosjekt skulle bygges på Tryvannshøyden, samtidig med de tunge ovennevnte prosjekter. Det vi ikke visste den gang, var at dette stolte Tryvannsprosjektet aldri skulle bli ferdig. I prosjektgruppen satt 6 personer uten viten om denne prosjektkarakteren. Dette var Arkitekt-teknisk konsulent og 3 byråkrater. 
For å glemme alle mellomfaser i denne tårnsaken, så sitter man i dag igjen med en tom og død tårnkonstruksjon. Riktig nok har Telenor et system med radiolinjeantenner, men også her på helt andre premisser enn det som arkitekten forutsatte, altså også et estetisk brudd i denne, nå tomme konstruksjon. 

Som min vedlagte orientering viser, så har Telenor evakuert tårnkonstruksjonen. Det fungerte ikke med drift av sendere og antenner, intet fungerte, heller ikke radiolinjeantenne som er stablet opp provisorisk på toppen av tårn. Til slutt, den populære publikumsavdelingen ble stengt på falske premisser. 
Det er ikke ferdig, midt i den store tårnfiaskoen bygger man er 220 meter høy bardunert mastekonstruksjon i foten av tårnanlegget, og midt i folkehavet mot Nordmarka og den nye skiarena. Masteanlegget var ikke sikkerhetsmessig godkjent av kommunen 5 år etter etableringen. 

Min mening i dag er at Tryvannstårnet må reetableres og derved gi grunnlag til å demontere det uhåndterlige masteanlegg. 


HVA ER DET SOM FOREGÅR PÅ TRYVANNSHØYDEN? 

Går du på ski eller kjører bil her oppe en vinterdag, kan du møte røde lykter med skilt som forteller deg, at dersom du har såkalt eget ansvar, så kan du kjøre videre. Jeg har ikke dette såkalte ansvar i en slik forbindelse. Jeg må altså snu og kjøre hjem denne fine dagen. Dette er inngangen til Nordmarka og inngangen til den populære skiarenaen. Tusenvis av ungdommer fra hele Skandinavia møtes her vinter og vår. Dette er friske ungdommer, som ikke reagerer på disse tåpelige skiltene som er et nytt fremmedelement her oppe ved tårnet. Men her er nye tider og et vitenskapelig meteorologisk konsulentfirma har konkludert med at "Publikum kan ikke selv registrere faremomentene i den nyetablerte situasjon i området." 

Men så er spørsmålet, hvorfor alt dette sikkerhetsprat her oppe nå? Vi har vandret på ski her i årevis. Grunnen til alt dette prat er dessverre fiaskoprosjektet TRYVANNSTÅRNET, med alle de ubehagelige konsekvenser dette har for publikum og de tekniske funksjoner i tårnet. 

Da dette tårn ble bygget hadde man fire interesserte partnere. Forsvaret, Televerket, NRK og Oslo kommune. I dag har man en part igjen, Telenor med sitt radiolinjesystem. Dette system har i dag andre forutsetninger enn det som var arkitektenes grunnidé med å skjule alle antenner bak de dominerende plastkonstruksjoner. Man skulle ikke kunne se de varierende parabol og hoghornsantenner i forhold til tårnets harmoni. 
Forsvaret avsluttet etter sin planlagte driftsperiode. NRK hadde en fundamental brist i sine prosjektforutsetninger og måtte av den grunn forlate tårnet. Oslo kommune, med sin utsiktsplatting, ble kastet ut av tårnet på falskt grunnlag. Kommunens ønske i byggekomiteen var en to etasjers restaurant. 

Tryvannstårnet var endestasjon på forsvarets store Radiolinjeprosjekt mellom Kirkenes og Oslo via Gaustatoppen. Anlegget var prosjektert og bygget ved Forsvarets Anleggsdirektorat. Svakhetene i dette prosjektet, som de etter hvert fremkom, var grunnet NRK sin manglende interesse for å diskutere forutsetningen for å kunne belaste tårnkonstruksjonen både på kort og lang sikt. 
O.ing. Neumann, som var NRK sin representant i byggekomitéen, stilte et krav om at tårnets bæresystem skulle dimensjoneres for å kunne tåle blant annet en UHF antenne på 20 meter. Dette ble ikke akseptert av gruppen, og grunnen for denne holdningen var at NRK stort sett hadde en negativ holdning til hele tårnprosjektet.  
NRKs opprinnelige ide var å bygge fremtidens anlegg på tomten for Tryvann Radio. Økonomiske betraktninger lå til grunn for denne vurdering. NRK ble tross manglende interesse belastet med 50% av utgiftene for hele tårnanlegget. 

Driftssystemet virket bra den første periode, men etter hvert kom annen generasjons utstyr for både sendere og antenneutstyr, og i denne tidsfase ble det vedtatt at TV2 ville bli privatisert, men med stasjonsplass i tårnet. Tilstrekkelig plass for sendere og utstyr var i orden. Det hadde man sørget for i mellomperioden. Det som man visste gjennom hele prosjektperioden, var at tårnet ikke ville tåle den nye antennebestykningen. Fra nå av var det total stopp i logisk tankegang. Her var en inteligent løsning, men ingen så den. Alle eksperter forsvant ved organisasjonsoverføring fra Televerket til Telenor. 

Nå kan det sies helt klart at hele tårnet er -KASSABELT-. Også den delen for radiolinje, som er fjernet fra sin opprinnelige forutsetning, har forstyrret arkitektens idé om å etablere et harmonisk tårn. Også det forhold at Telenor (Televerket) måtte omdisponere plasseringen av så mange radiolinjeantenner med plassering på taket av kommunens utsiktsplatting, var klart den indirekte grunn til at publikum ble kastet ut av utsiktsplattingen. 
NRKs favorittprosjekt var å bygge det fremtidige anlegg på området for Tryvann Radio. Det var formannen i NRK styret som lanserte denne idé. Forsvarsdepartementet var bestemmende for sikkerheten for denne form for anlegg og dessuten var Forsvaret del i dette anlegget. 
Nå oppsto en interessant situasjon i denne del av mediaverden. I hovedstaden hadde man nå to store mediaselskap, men ingen base for noen av dem. Den offentlige sikkerhetskotroll var relativt streng på dette tidspunkt, og det var Statsministerens kontor som hadde myndighet. 

Så skjer noe som må kunne kalles spekulativt, når det nye selskap TV2 inngår et samarbeid med Telenor komersiell og bygger en 220 meter høy bardunert mastekonstruksjon på tomten for Tryvann Radio, altså NRKs favorittplass. Like etter ferdigstillelsen av mastekonstruksjonen, ble det etablert en samarbeidsavtale mellom TV2 og Telenor. 
Jeg anbefalte Oslo kommune om ikke å godkjenne mastekontruksjonen sikkerhetsmessig, relatert til forventet isnedfall. I de årene jeg som privatperson hadde kontakt med saken, ble det ikke gitt godkjenning fra kommunen.

Den nye 220 meter masten, som nå er anlagt på Tryvannshøgda, vil både erfaringsmessig og analysemessig komme til å by på store problemer med de store folkemengder som er under forskyvning her opp hver vinterhelg. Det nytter svært lite om Telenor forsøker med en gramatikalsk justering fra rapport til oppsatte skilt i terrenget. 

Jeg vil anbefale at Tryvannstårnet blir forsterket slik at man kan oppnå ønsket nytteverdi. Skisseidé forelå til løsning, men som nevnt kom omorganiseringen med de oppløselige konsekvenser som følge. Ekspertise finnes i Oslo og København og jeg minner om at firmaet R&H (Rambøll) har vært eksklusiv ekspertise i storprosjektet gjennom 25 år. 
Omtalte bardunerte masteanlegg -220 meter- anbefales demontert innen en fornuftig tidsfase. 

Haslum 2. desember 2015. 


Alexander Valen, O. ing. / Prosjektleder for Storprosjektet gjennom 25 år. 




Skilt med røde lys på hovedveien vest for masteanlegg.









Kart med inntegnet sikkerhetssone rundt 220 meters mast på Tryvann Radio



Ingen kommentarer: