TELENOR-
BROADCAST
Terje
Hopaneng
TELENORS
OMFATTENDE SIKKERHETSBRUDD VED DEN 210 METER HØYE
BARDUNERTE
MASTEKONSTRUKSJON VED DET STORE SENTERET FOR
VINTERSPORTLEKER
I TRYVANNSOMRÅDET.
Jeg har i
tidligere skriv fremlagt min mening om den manglende sikkerhet ved den nye 210
meter mast på Tryvann. En sikkerhetsvikt som er så omfattende at den må
diskuteres og sees i relasjon til de enorme vinteraktiviteter som de senere år
har utviklet seg i dette området.
Jeg har i
siste brev tatt for meg diverse formelle sikkerhetsforhold som foreligger uten
synlig løsning. Jeg berørte blant annet problemet med isnedfall periodevis.
Vinteren
nærmer seg nå og jeg skal for orden skyld gå nærmere inn og belyse de formelle
krav som må innfris for at et fellesforhold mellom Telenor og Turistnæringen
skal kunne fungere innen lovens rammer.
·
FARE
FOR ISNEDFALL- Meteorologiske institutt har utarbeidet en rapport for dette
foretagende. Den skal belyse to forhold.
Dimensjonering
av mastekonstruksjon og- Omfanget av fare for isnedfall.
Første
del av rapporten er tatt i betraktning her, den andre del som vedrører
isnedfall er her ikke berørt saksmessig.
·
Her
er utarbeidet en Internasjonal Standard ISO 12494- Atmosfærisk islast på
Konstruksjoner.
Dette
dokument gir klare definisjoner for isnedfall med en meteorologisk forutsatt
ismengde.
To
meteorologiske representanter fra Norge har deltatt med denne ISO rapporten.
På side
31 i denne Standard-rapport har man en tabell som viser forholdet mellom
isbelastning og nedslagsområdet for isnedfall.
Meteorolog
Knut Harstveit har vurdert forholdsverdiene og kommet frem til at nedslagsfeltet
for is vil være i overkant av 2/3 del av mastehøyde. Altså et område med radius
150 meter rundt mastefot. Konsekvensene av dette ser man klart på vedlagte
luftfoto.
Man kan
håpe at denne analyse ikke er riktig, men erfaringsmessig vet vi at den er
realistisk.
Rapporter
og foto ved meteorologisk finnes.
Hva
skal man gjøre med de enorme vinteraktiviteter bak Tryvannstårnet når den
eneste vei frem er stengt i perioder med isnedfall.
Før jeg gir
min konklusjon på dette foretagende vil jeg bemerke følgende. Forskriftsmessig
gis ingen skadeserstatning for tilfeller som skjer relatert til lovstridige
anlegg eller konstruksjoner.
Det
refereres her til Forsikringsselskapenes holdning på Vestlandet ved diskusjoner
om ansvar i tilfelle av at Askøymastene ville bli stående. Etter flere års
diskusjoner ble de fredede master revet.
Prosjektfremlegget
for dette store masteanlegg på Tryvann er gjennomført
ekstremt uprofesjonelt.
Jeg påpekte
dette forhold i brev og fikk svar fra Telenor 12.01.11.
Et svar som
tilsier at dette organ er langt fra å være ansvarlig for å etablere store og tunge
masteprosjekter i denne sikkerhetskategori.
Følgende er
svaret fra Telenor:
"Det
er ikke noe som tilsier at Norkring må foreta demontering av TVH masta til en
lavere høyde siden Oslo kommune har tillatt bygging innenfor risikosonen.
Dette
begrunnes med at Norkring fikk godkjenning fra Oslo kommune på bygging av masta
og dagens høyde på 209,5 meter i 1996.”
Denne passus
fra Oslo kommune til Norkring virker utrolig naiv.
Kommunens
aksept er bare av prinsipiell karakter. Hele gjennomføringen og alle sikkerhetsforhold
i denne forbindelse ligger under byggherren (Telenors) ansvar. Det ser
imidlertid ut for at Telenor har bygget sitt prosjekt i lys av denne passus i
kommunens brev:" Oslo kommune har tillat bygging innenfor
risikosonen"- og som en følge uten hensyn til sikkerhetsregler i denne
forbindelse.
·
Her
er et regelrett brudd på ISO forskriftenes spesifikke instruks om isnedfall.Her
definert klart ved meteorolog Knut Harstveit.
·
Her
er også et regelrett brudd på det som i tidligere orienteringer er kalt
"Dødsone"
Dette
er et forhold som sier at man kan ikke bygge eller ha aktiviteter i en sone
under en bardunert mast begrenset til et område lik mastehøydens radius.
Under
omtalte mast er i gang omfattende både bygge-og aktivitetsvirksomhet.
Denne
regel om dødsone anerkjennes internasjonalt basert på erfaring ved flere hundre
mastehaverier.
Her til
lands har man erfaring ved Askøy Kringkastingsanlegg med 2-150 meter master.
Denne
sak ble endelig avklaret ved at ISO-formann Ulrik Støtrup Andersen utarbeidet
en betenkning til departementet som resulterte i at begge master på Askøy ble
fjernet i år 2000.
Altså
dødsoneregelen gjelder også her til lands, den er bare uteglemt i Tryvannsaken.
Denne mast
må fjernes fra nåværende ståsted. Den er en ekstrem risikofaktor for tusenvis
av skiaktivister som er i aktivitet hele vinteren ved de mange skiarenaene i
Tryvannsområdet.
Se vedlagte
luftfoto og tenk blant annet situasjonen for anleggene bak Tryvannstårnet når
adkomstveien er stengt i kritiske isningsperioder.
Flytting av
utstyr og mast vil kunne gjennomføres i løpet av 6 måneder
·
Alt
senderutstyr bringes tilbake til tårn. Plass er tilrettelagt.
·
Antenner
monteres i tårn.
·
Bestående
mast demonteres og gjenreises med reduksert høyde ca. 100 meter bak nåværende mastepunkt.
Dette for kommersielt bruk.
Dersom man
ønsker en annen form for kommentarer og utredninger vil jeg anbefale:
Ulrik
Støtrup Andersen- Rambøl-Kbh.
Meteorolog
Knut Harstveit. Met.institutt.
Begge disse
har vært tungt engasjert i oppføring av kringkastingsnettet i flere tiår. De
har begge vært medlem av ISO-gruppen- Støtrup Andersen som formann.
Haslum, 10.
September 2012
Alexander
Valen
Tidligere
overing. ved utbygning av Kringkastingsnettet 1960/91
Tidligere
medlem av ISO gruppe.
Oversendes:
Norkring/ Oslo komm.Jur.avd.
Oslo Politi (Politisjefen)
Oslo Vinterpark
Barnehager
NRK
Knut Harstveit
Ulik Støtrup Andersen
Standard Norge
telehistorie.blogspot.com
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar