søndag, september 16, 2012


TELENOR- BROADCAST
Terje Hopaneng


TELENORS OMFATTENDE SIKKERHETSBRUDD VED DEN 210 METER HØYE
BARDUNERTE MASTEKONSTRUKSJON VED DET STORE SENTERET FOR
VINTERSPORTLEKER I TRYVANNSOMRÅDET.

Jeg har i tidligere skriv fremlagt min mening om den manglende sikkerhet ved den nye 210 meter mast på Tryvann. En sikkerhetsvikt som er så omfattende at den må diskuteres og sees i relasjon til de enorme vinteraktiviteter som de senere år har utviklet seg i dette området.

Jeg har i siste brev tatt for meg diverse formelle sikkerhetsforhold som foreligger uten synlig løsning. Jeg berørte blant annet problemet med isnedfall periodevis.

Vinteren nærmer seg nå og jeg skal for orden skyld gå nærmere inn og belyse de formelle krav som må innfris for at et fellesforhold mellom Telenor og Turistnæringen skal kunne fungere innen lovens rammer.

·      FARE FOR ISNEDFALL- Meteorologiske institutt har utarbeidet en rapport for dette foretagende. Den skal belyse to forhold.
Dimensjonering av mastekonstruksjon og- Omfanget av fare for isnedfall.
Første del av rapporten er tatt i betraktning her, den andre del som vedrører isnedfall er her ikke berørt saksmessig.

·      Her er utarbeidet en Internasjonal Standard ISO 12494- Atmosfærisk islast på Konstruksjoner.
Dette dokument gir klare definisjoner for isnedfall med en meteorologisk forutsatt ismengde.
To meteorologiske representanter fra Norge har deltatt med denne ISO rapporten.
På side 31 i denne Standard-rapport har man en tabell som viser forholdet mellom isbelastning og nedslagsområdet for isnedfall.
Meteorolog Knut Harstveit har vurdert forholdsverdiene og kommet frem til at nedslagsfeltet for is vil være i overkant av 2/3 del av mastehøyde. Altså et område med radius 150 meter rundt mastefot. Konsekvensene av dette ser man klart på vedlagte luftfoto.
Man kan håpe at denne analyse ikke er riktig, men erfaringsmessig vet vi at den er realistisk.
Rapporter og foto ved meteorologisk finnes.
Hva skal man gjøre med de enorme vinteraktiviteter bak Tryvannstårnet når den eneste vei frem er stengt i perioder med isnedfall.
Før jeg gir min konklusjon på dette foretagende vil jeg bemerke følgende. Forskriftsmessig gis ingen skadeserstatning for tilfeller som skjer relatert til lovstridige anlegg eller konstruksjoner.
Det refereres her til Forsikringsselskapenes holdning på Vestlandet ved diskusjoner om ansvar i tilfelle av at Askøymastene ville bli stående. Etter flere års diskusjoner ble de fredede master revet.
Prosjektfremlegget for dette store masteanlegg på Tryvann er gjennomført ekstremt uprofesjonelt.
Jeg påpekte dette forhold i brev og fikk svar fra Telenor 12.01.11.
Et svar som tilsier at dette organ er langt fra å være ansvarlig for å etablere store og tunge masteprosjekter i denne sikkerhetskategori.
Følgende er svaret fra Telenor:
"Det er ikke noe som tilsier at Norkring må foreta demontering av TVH masta til en lavere høyde siden Oslo kommune har tillatt bygging innenfor risikosonen.
Dette begrunnes med at Norkring fikk godkjenning fra Oslo kommune på bygging av masta og dagens høyde på 209,5 meter i 1996.”

Denne passus fra Oslo kommune til Norkring virker utrolig naiv.

Kommunens aksept er bare av prinsipiell karakter. Hele gjennomføringen og alle sikkerhetsforhold i denne forbindelse ligger under byggherren (Telenors) ansvar. Det ser imidlertid ut for at Telenor har bygget sitt prosjekt i lys av denne passus i kommunens brev:" Oslo kommune har tillat bygging innenfor risikosonen"- og som en følge uten hensyn til sikkerhetsregler i denne forbindelse.

·      Her er et regelrett brudd på ISO forskriftenes spesifikke instruks om isnedfall.Her definert klart ved meteorolog Knut Harstveit.
·      Her er også et regelrett brudd på det som i tidligere orienteringer er kalt "Dødsone"
Dette er et forhold som sier at man kan ikke bygge eller ha aktiviteter i en sone under en bardunert mast begrenset til et område lik mastehøydens radius.
Under omtalte mast er i gang omfattende både bygge-og aktivitetsvirksomhet.

Denne regel om dødsone anerkjennes internasjonalt basert på erfaring ved flere hundre mastehaverier.
Her til lands har man erfaring ved Askøy Kringkastingsanlegg med 2-150 meter master.
Denne sak ble endelig avklaret ved at ISO-formann Ulrik Støtrup Andersen utarbeidet en betenkning til departementet som resulterte i at begge master på Askøy ble fjernet i år 2000.
Altså dødsoneregelen gjelder også her til lands, den er bare uteglemt i Tryvannsaken.

Denne mast må fjernes fra nåværende ståsted. Den er en ekstrem risikofaktor for tusenvis av skiaktivister som er i aktivitet hele vinteren ved de mange skiarenaene i Tryvannsområdet.

Se vedlagte luftfoto og tenk blant annet situasjonen for anleggene bak Tryvannstårnet når adkomstveien er stengt i kritiske isningsperioder.

Flytting av utstyr og mast vil kunne gjennomføres i løpet av 6 måneder
·      Alt senderutstyr bringes tilbake til tårn. Plass er tilrettelagt.
·      Antenner monteres i tårn.
·      Bestående mast demonteres og gjenreises med reduksert høyde ca. 100 meter bak nåværende mastepunkt. Dette for kommersielt bruk.

Dersom man ønsker en annen form for kommentarer og utredninger vil jeg anbefale:
Ulrik Støtrup Andersen- Rambøl-Kbh.
Meteorolog Knut Harstveit. Met.institutt.

Begge disse har vært tungt engasjert i oppføring av kringkastingsnettet i flere tiår. De har begge vært medlem av ISO-gruppen- Støtrup Andersen som formann.




Haslum, 10. September 2012


Alexander Valen

Tidligere overing. ved utbygning av Kringkastingsnettet 1960/91
Tidligere medlem av ISO gruppe.



Oversendes:
Norkring/ Oslo komm.Jur.avd.
Oslo Politi (Politisjefen)
Oslo Vinterpark
Barnehager
NRK
Knut Harstveit
Ulik Støtrup Andersen
Standard Norge
telehistorie.blogspot.com



Ingen kommentarer: