Alexander Valen
Kolleveien 20
1344 Haslum
Telenor Broadcast
Att. Terje Hopaneng
TRYVANNSTÅRNET OG NY 209 METER BARDURNERT MAST
Referer mitt brev til Standard Norge 30.12.11 med gjenpart til Telenor og brev fra Telenor 10.01.12.
Brev fra Telenor 10.01.12 sier at Telenor fikk Oslo kommunes godkjenning til å bygge omtalte mast i 1996.
Det som imidlertid her er problemet er at Telenor ikke meddelte om klausuleringsforholdet innenfor dødsonen til masten i år 2000. Dette er flere år før Oslo kommune aksepterte Oslo Vinterparks byggeaktiviteter inne i dødsoneområdet til omtalte masteanlegg.
Telenor var konsultativt engasjert i denne dødsoneprosess i Askøysaken som løpte mellom 1995 og 2000. En tvist mellom NRK på ene side og Telemuseet og Riksantikvaren på den andre.
Konklusjonen var i prinsipp bindende for alle bardunerte mastekonstruksjoner.
På dette tidspunkt var det bare Askøyanlegget som var belastet med dette dødssoneforhold.
Bestemmende referanse er Miljøverndepartementets vedtak i Askøysaken og videre behandlingsprosessen ved en 200 meters mast i Århus.
Oslo kommune er her tydeligvis ført inn som en del i dette skyldspørsmålet og vil få gjenpart av denne sak. Det samme gjelder for Oslo Vinterpark innenfor mastens dødsone. Her ligger de i dag inne i dødsonen uten noen form for forsikringsdekning. Noe som skulle fremkomme klart fra den mangeårige tvistesak, referert i Bergenspressen.
Jeg vil anbefale Oslo Vinterpark å engasjere juridisk hjelp i denne forbindelse.
Begrepet ”isnedfall”, som benyttes av Telenor er et forsøk på å bagatellisere saken. Problemet er av helt andre dimensjoner, som det også skal fremkomme her. Forøvrig bør man også forstå at isnedfall ikke er begrunnelsen for myndighetenes klare standpunkt i Århus.
Dersom Telenor ikke fatter de mange sikkerhetsproblemer som er oppstått ved etableringen av denne Masten, midt i Oslos gigantiske vintersenter for barn og voksne, så skal jeg her etterhvert gi en nærmere forklaring på dette.
Dette masteprosjekt er bygget opp av noen med uoversiktlige forutsetninger og jeg aner at her kan være et hastepåtrykk fra ytre interesser.
Ingen har oversikt over dette i dag og kan gi en rasjonell forklaring.
Underlig når man vet at Tryvannstårnet var tilrettelagt, med nye investeringer for en planlagt samlet installasjon, også for TV2.
Prosjektet, som det står i dag med den bardunerte masten, var formelt avvist av Forsvarsdepartementet i 1954 på sikkerhetsmessig grunnlag.
Masten står der i sentrum for et oppblomstrende skisenter for barn og ungdom. En kombinasjon som på sikt ikke kan aksepteres.
Grunnene for at en bardunert mast av denne karakter og høyde aldri kan gis 100% sikkerhetsgaranti, derfor dødsonebegrepet, er blant annet følgende:
• Usikkerhet i bardunknutepunkter hvor en liten kraftubalanse i bardunforholdet kan være grunn for mastebrudd. Ref. 648 meter relativt ny mast i Polen som brøt sammen.
• Boltebrudd, spesielt der hvor man benytter høyverdige bolter uten inspeksjon. Flere tilfeller her.
• Nullstavsystemer som er ømfintlig for stødige vibrasjoner. Ref. Sveioanlegget.
• Lokale isnedfall fra installasjoner og barduner til sensible konstruksjonsdeler. Ref. Nordhue hvor toppdel av mast ble slått 15 gr. skjev.
• Lokale sensible korrosjonskader er ofte grunn for sikkerhetsreduksjon. Ref. Tromsømast som ble hasterevet av denne grunn.
• På tung mast i Bremanger har man hatt nesten uhell grunnet forankringsutglidning i fundament.
• Usynlig degenerering av bardunsystemer ved kontinuerlige vibrasjoner uten oversikt. Ref. Boknmasten
Dette er generelt for tunge master som igjen kan refereres til flere hundre mastefall internasjonalt.
Spesielt skal her refereres til fall av en 648 meters mast i Polen.
Mastefall i Sverige, Finland og Norge og en lang rekke med nestenulykker i Norden.
Disse forholdene ved spesielt tunge bardunerte master, er grunn for at man har etablert såkalt dødsone. Et arrangement som internasjonalt er innbygget som en selvfølgelighet.
For å forstå dette må man ha erfaring med å etablere bærekonstruksjoner.
Eksempelvis bygger man selvbærende tårn for å oppnå 100% sikkerhet, som ved Tryvannstårnet, Ulrikken i Bergen og Tyholt i Trondheim.
Her er ved alle disse stedene folkevandringer i helgene, som betinger hensyn ved blant annet isnedfall.
Man må innse at forholdene opp mot skisentrene ved Tryvann nå er mer enn kritisk. Offentlig vei frem til Oslo Vinterpark er delvis lagt gjennom død- og isnedfallsonen fra den bardunerte masten.
Skal gående og kjørende publikum på vei til Oslo Vinterpark bare få et varsel, eller skal veien stenges i isningsperioder?
Tryvannstårnet ble prosjektert og bygget ved Forsvarsdepartementet og NRK ble belastet med 50% av anleggsutgiftene.
Anlegget ble senere, i åttiårene videre tilrettelagt, med tilleggsinvesteringer for etablering også for TV2.
Noen har nå avkledd og evakuert tårnet. Ingen i Telenor kan i dag svare hvorfor og som nevnt visste ingen ansvarlige i NRK eller Norkring (Telenor) noe om denne prosess i 2009. Løpet var da kjørt.
Spørsmål i dag ovenfor Telenor er, hvorfor skjedde denne avsikring?
Som fortalt så er denne 200 meter høye stålkonstruksjon et meget ubehagelig fremmedelement i den stadig økende interesse for vinteraktiviteter rundt denne populære kolleryggen ved Tryvann.
Et tankeeksperiment for å vise Telenors uforståelige handlinger i denne sak.
Man bygger en 200 meter høy bardunert mast over hoppbakken i Holmenkollen og plasserer ”Fare for isnedfall” skilt i alle benkerader. Det ville være absurd.
Men det er jo akkurat det Telenor har gjort i åsryggen ved Tryvann.
I dette vakre området øst for Tryvannstårnet har Oslo Vinterpark bygget opp et skisenter for barn og ungdom av de helt store dimensjoner med taubaner, skitrekk, utforløyper og til og med en omfattende servicebygning, hvor også et konditori skal flytte inn.
I senter av dette vintersportsområdet med et så stort omfang av aktiviteter har Telenor gjort det absurde. De har bygget en 200 meter usikret mastekonstruksjon også med forståelse for at dette kan være et meget enkelt terrormål, med bardunforankringer i offentlig veikant.
Man innser altså at denne masten er et terrormål, men bortforklarer dette problem med at man har elektroniske reserver for disse funksjoner som vil fungere ved et eventuelt mastehavari. De har tenkt, det forstår vi, men her finnes ingen erstatning eller reserver for de ungdommer som måtte befinne seg i denne havari- eller dødsone.
Dette er det store problem ved dette sikkerhetsmessige samrøre.
Alt dette samrøre mellom meget omfattende vinteraktiviteter og denne søkte og unødvendige mastekonstruksjon virker faktisk absurd.
Det er en umulighet å respektere denne dødsoneregel med de enorme vinteraktiviteter som foregår i dette forutsatte klausulerte området på hele 120 mål og som i henhold til Askøyerfaring er uten forsikringsdekning.
Forsvarsdepartementets instruks til NRK om å forlate dette området har ikke opphørt og skulle vel da respekteres.
Hva slags interesseomfang for vinteraktiviteter snakker vi her om?
I vinterperioden med aktiviteter hver fredag, lørdag og søndag mener man at samlet besøkstall vil være av samme dimensjoner som ved et hopprenn i Holmenkollen.
Forstår man da dette absurde, med denne interessekonflikt rundt dette fremmedlegeme- den bardunerte 200 meters masten?
Telenors ansvarshenvisning til Oslo kommune bør avklares. Telenor har vært involvert i dødsonesaken på Askøy helt fra 1995. (ref. rapport)
Videre bør juridiske forhold avklares mellom Oslo Vinterpark og Telenor.
Dødsone avklaring relatert til kommunens approbasjoner for utbygging er et viktig spørsmål og om det her i denne dødsone er forsikringsdekning.
Det var klart i den mangeårige mediedekning i Bergenspressen at forsikringsselskapene var lite interessert, dersom de to master på Askøy ble bibeholdt. Begge mastene på hver 150 meter ble revet i 2000.
Telenor har i denne sak foretatt en rekke alvorlige feildisponeringer. For det første er det null sikkerhet i forhold til terror og dessuten alvorlige forstyrrelser av vinteraktivitetene i området, som også må sees i relasjon til død/havarisone for bardunert masteanlegg.
Telenor bes trekke seg tilbake til Tryvannstårnet og på den måte ta konsekvenser av feilgrepet.
Jeg står til disposisjon.
Haslum den 25.januar 2012
Alexander Valen
http://telehistorie.blogspot.com
Gjenpart sendes:
- Oslo kommune, juridisk avdeling
- Oslo Vinterpark
- Statsministerens kontor ved Statsråd Karl Eirik Schjøtt-Pedersen
- Justisdepartementet ved Justisminister Grete Faremo
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar